Hvordan engasjerer du som lærer de unge leserne i det de leser?
Kanskje du tar i bruk aktiviteter som bokanbefalinger, lesesirkel, quiz? Og hvordan jobber du konkret med bøkene som leses, med innholdet, forfattere, handling og karakterer? Her er det et hav av muligheter!
Med elevoppgavene som du kan laste ned her, prøver Straarup & co å gjøre det litt lettere for deg som lærer.
Leseskjema
Det danske forlaget Straarup lager og utgir mange spennende bøker for både barn, unge og voksne. Til de lettleste bøkene lager de også elevoppgaver i form av leseskjema. Disse gir leseren en mulighet til å forberede seg til lesingen, sjekke egen leseforståelse underveis, og vurdere det som leses.
I skjemaene er lesingen inndelt i tre stadier:
- Før lesing: Her handler det om å bli kjent med boken og innholdet ved å se på bilder, overskrifter og begreper.
- Mens det leses: I løpet av lesingen hjelper spørsmålene i skjemaet til at leseren selv sjekker leseforståelse, og også til “letelesing”.
- Etter lesing: Siste del av leseskjemaet åpner for leserens egen vurdering av boken og for refleksjon rundt tema som er tatt opp.
Last ned elevoppgavene via lenkene nedenfor:
FC-Barcelona undervisningstips
For en koronadag undervisningstips
Klimaendringer undervisningstips
PS! Har du lyst til å dele gode tips til hvordan du bruker Lesemester og litteratur aktivt i undervisningen, tar vi gjerne imot dem! Da kan vi dele det med alle andre som bruker Lesemester.
Foto by freepik – www.freepik.com